I don't know how many spokes of horizontal & vertical ones
needed to complete a piece of the window.
Maybe the more they need for the windows for people in higher status in the dynasty.
More sophistication, more elaboration, more money, more creativity, more artisans..
for the authorities living inside the extremely sealed space of palace.
Anyway, I like the Korean traditional style of wooden window.
Those are very much echo friendly allowing air in and out freely
though there is definitely an issue of thermal isolation
in freezing windy winter time.
The traditional paper used for the window is made of hard pulp
under unique way of production and it lasts more than couple of 100 years..
전통적 나무 창을 이루는 수직, 수평의 창살이
몇개로 이루어져 있는지는 모르겠다.
아마도 소유자의 지위고하에 따라
그 격자의 간격 및 숫자도 달라질 수 있을 것 같다.
격자의 수가 많을 수록 격자의 무늬가 가지는 의미가 깊고 다양할 수록
더 많은 공덕과 노역 그리고 자금이 투여되었을 터,
모든 권세를 휘둘렀을 세도가들에게 못 할 게 무었이었을까..
하지만.. 경복궁 궁전을 이루는 많은 殿 및 堂 들의
얼굴을 차지하는 문들의 창살이 하나같이 가장 단순한 형태의
수직, 수평 구조의 격자 무늬만 가져 갔다는 것이
내게는 대단한 매력으로 다가왔다.
그러한 깨끗하고 단순한 창살을 보다 보면,
웬지 예전의 깨끗한 선비를 만나고 있는 듯한 느낌이 들어
기분이 아주 따뜻해지고 맑아 진다..
佛殿의 나무 창살들에 새겨진 소박하기도 현란하기도 한 문양들은
수행자들 뿐 아니라 방문객들에게 창살들만 조용히 살펴 보아도
마음 한켠에 자비심 과 불심이 살아나게끔 하기도 한다.
i adore this type of buildings. they have a beauty and simplicity and natural feeling our western architecture can never achieve.
ReplyDeletethank you for showing this to me :-)
I can easily imagine how much you liked the similiar architecture in Japan, specifically ones in their garden. Yes I love the style, way and philosophy they pursued for a long time to build a good house.
ReplyDeleteRoxana, it's my pleasure to have your comments. :-)
I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like this one today.
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